sahabat selamanya..........

sahabat selamanya..........

Thursday 3 April 2014

Pengaplikasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer : Masalah Dalam Kalangan Guru Dan Murid Sekolah

Pengaplikasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer : Masalah Dalam Kalangan Guru Dan Murid Sekolah
Oleh : Tarmizi bin Hanafiah

Perkembangan semasa pendidikan negara menggambarkan peningkatan dan perubahan dalam aspek pembelajaran dan pengajaran guru yang perlu diperbaiki dan dimurnikan daripada semasa ke semasa. Sehubungan itu, penggunaan Bahan Bantu Mengajar ( BBM ) berasaskan TMK dalam pembelajaran dan pengajaran khususnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran ( PdP) Bahasa Melayu dilihat amat efektif dan sesuai untuk dilaksanakan di sekolah. Penggunaan TMK perlu dilihat secara optimis dan dilaksanakan secara proaktif oleh guru untuk meningkatkan kemahiran guru dalam pengajaran dan kefahaman pelajar dalam pembelajaran. Situasi ini membawa perubahan kepada pengubahsuaian fungsi dan peranan guru. Peranan guru sebagai sumber utama pengetahuan kepada pelajar telah bertukar kepada guru sebagai pemudah cara dalam pembelajaran dan pengajaran, agen perubahan dan sumber maklumat kepada pelajar. Guru harus kreatif dan inovatif untuk menjadikan sistem teknologi pengajaran menjadi lebih kreatif dan menyeronokkan dengan penggunaannya akan menambah kualiti penyampaian guru.
            Namun demikian, ketaksuban dan keterlaluan bergantung kepada penggunaan Teknologi Multimedia dan Komunikasi ( TMK )  seperti komputer, intemet, laman web, e-mel dan lain-lain boleh memberikan impak yang besar kepada proses PdP guru itu sendiri. Dalam hal ini, pendidikan Bahasa Melayu juga tidak terkecuali menghadapi masalah dalam pelaksanaan TMK dalam pengajaran Bahasa Melayu. Guru dan pelajar akan mengalami masalah dan cabaran yang amat besar jika kedua-duanya terlalu bergantung kepada TMK untuk memperolehi dan menguasai ilmu pengetahuan.
Antara masalah penggunaan TMK dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu adalah perancangan pengajaran guru menjadi terhad. Sesetengah guru Bahasa Melayu yang mengajar menggunakan TMK akan berasa ketidakjelasan pengajaran bahasa mereka kerana kurang perancangan dalam merancang aktiviti-aktiviti PdP berbantukan TMK. Hal ini akan mendatangkan masalah dan rasa bimbang kepada pelajar untuk belajar bahasa. Apabila guru kurang atau lemah perancangan, maka pelaksanaan penggunaan TMK dalam PdP akan tergendala. Oleh itu, guru-guru memerlukan sukatan pelajaran yang munasabah serta perancangan yang baik supaya objektif PdP yang ditetapkan dalam rancangan mengajar tercapai. Ketidakjelasan sukatan pelajaran akan menyukarkan pelajar untuk belajar Bahasa Melayu dengan berkesan.
Masalah akan bertambah lebih serius apabila TMK yang digunakan tidak dapat atau kurang berfungsi untuk membantu pelajar menyelesaikan masalah pembelajaran bahasa mereka.
Selain itu, masih terdapat guru yang tidak tahu menggunakan komputer untuk memasukkan data atau masih terkial-kial untuk menggunakan perisian asas dalam pengajaran seperti Microsoft Word dan Microsoft Power Point. Pengetahuan kepada perisian asas ini penting kepada seseorang guru bahasa. Hal ini demikian kerana, perisian ini digunakan semasa pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Contohnya, dalam pengajaran kemahiran lisan, guru perlu tahu cara ingin memasukkan gambar, audio serta video untuk mencapai objektif pembelajaran. Jika guru tidak mahir dalam bidang komputer, maka pembelajaran kemahiran lisan tidak dapat dijalankan dengan sebaiknya. Selain itu,  guru juga kurang mahir dalam menggunakan perlatan  TMK. Apabila guru yang tidak cekap menggunakan peralatan ICT seperti pemancar LCD dan komputer riba, perkara ini akan menimbulkan masalah. Sesetengah guru yang tidak cekap mengambil masa yang lama untuk menyediakan peralatan sebelum memulakan proses pengajaran. Kesannya, masa di bilik darjah terbazir begitu sahaja memandangkan guru terkial-kial menggunakan peralatan ICT yang disediakan pihak sekolah. Kelemahan sebilangan guru ini menyebabkan usaha kerajaan untuk mengaplikasikan TMK dalam pengajaran dan pembelajaran terbantut. Pembaharuan ini dirasakan sebagai satu beban bagi golongan guru ini. Mereka tiada kepakaran untuk mengoperasikan peralatan yang kemudiannya dijadikan alasan mengganggu dan mengambil masa pengajaran.
Guru juga dilihat belum bersedia membuat perubahan dengan mengintegrasikan teknologi maklumat tetapi ada juga yang tidak bersedia membuat perubahan kerana yakin PdP kaedah lama lebih relevan dengan sistem peperiksaan. Hal ini demikian kerana, mereka lebih mementingkan pencapaian keputusan peperiksaan yang cemerlang. Pada dasarnya jika keputusan peperiksaan yang diperolehi setiap tahun cukup baik dan cemerlang pada tanggapan guru mengapa harus kita mengubah apa yang telah sedia baik untuk pelajar. Dengan sikap sebegini adalah sukar bagi perubahan dilakukan dengan berkesan. Selain daripada sikap yang tidak menganggap TMK itu penting, terdapat juga guru-guru yang risau untuk mengguna peralatan TMK itu sendiri.  Antara kerisauan  yang dihadapi oleh guru-guru dalam penggunaan komputer ialah mereka takut sekiranya rosak apabila disentuh peralatan tersebut, mereka merasakan tidak berupaya mempelajari teknologi tinggi dan ada guru yang risau sekiranya sekolah mengarahkan guru yang tahu dan mahir komputer membuat segala tugas yang memerlukan penggunaan komputer, dengan perasaan risau sebegini adalah lebih mudah bagi mereka menolak terus perubahan.
 Masalah yang seterusnya ialah bahan pembelajaran TMK yang terhad. Bagi laman web yang berkaitan pendidikan, sudah tentu sesuai dijadikan bahan PdP bagi guru-guru Bahasa Melayu. Namun begitu, tidak semua bahan yang terdapat dalam Internet, laman web dan lain-lain sesuai dengan kurikulum sesuatu mata pelajaran Bahasa Melayu. Hal ini sudah tentu menyukarkan guru-guru Bahasa Melayu untuk mengetengahkan bahan-bahan yang sesuai untuk pendidikan Bahasa Melayu kepada pelajar-pelajarnya. Perkara  ini secara tidak langsung membataskan pengetahuan pelajar dalam mempelajari bahasa menggunakan teknologi seperti intemet. Di samping itu, bahan-bahan yang terdapat dalam TMK lebih kepada cita rasa, budaya dan norma-norma masyarakat barat yang kurang sesuai untuk pendidikan para pelajar. Oleh itu, guru Bahasa Melayu perlu mengenal pasti dan mengubahsuaikan kandungan kurikulum bahan yang diambil daripada intemet, laman web dan lain-lain mengikut budaya masyarakat Malaysia.
Selanjutnya, maklumat yang terdapat di dalam TMK terlalu banyak dan tidak terbatas bidang ilmunya yang mencakupi semua aspek kehidupan manusia sehingga kepada perbincangan yang membincangkan khusus untuk pendidikan. Internet misalnya merupakan jaringan TMK yang paling popular untuk tujuan pendidikan. Namun demikian, tidak semua bahan-bahan yang terdapat di dalam Intemet sesuai untuk proses pendidikan khasnya untuk PdP Bahasa Melayu. Hal ini demikian kerana, pelajar-pelajar mungkin akan menyalahgunakan internet dan terdedah kepada unsur-unsur negatif yang boleh menjejaskan nilai moral pelajar. Dalam hal ini, sekirannya guru Bahasa Melayu ingin menggunakan sesuatu bahan dalam Internet sebagai bahan bantu mengajarnya, maka guru perlu memastikan bahan tersebut perlu mencerminkan budaya, norma dan menyanjung nilai-nilai estetika masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Bahan-bahan yang tidak bermoral, kurang berkualiti, bahan yang menyentuh sensitiviti kaum, bahasa, budaya sesuatu etnik di Malaysia perlu dielakkan. Malahan, bahasa yang digunakan dalam bahan tersebut juga perlu dilihat. Bahasa-bahasa yang tidak bermoral, berunsur lucah, bahasa yang kurang sopan dan lain-lain bahasa negatif sebaik-baiknya tidak terdapat dalam bahan yang digunakan itu.Tujuannya adalah untuk mendidik pelajar agar tidak terpengaruh dengan penggunaan bahasa yang kurang sopan yang boleh mempengaruhi gaya pertuturan dan penulisan mereka.
  Guru-guru juga memerlukan masa persediaan yang banyak bagi mengintegrasikan komputer dalam pengajaran mereka. Persediaan yang diperlukan termasuk daripada aspek menyediakan bahan mengajar serta untuk menyediakan bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu mengajar yang banyak, sehinggakan ada guru yang mempunyai masa mengajar 30 waktu seminggu memberikan kesukaran kepada mereka untuk membuat persediaan mengajar di sekolah dan juga untuk menyediakan bahan mengajar di makmal komputer. Guru-guru juga mempunyai beban tugas lain selain daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu persekolahan seperti guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua panitia, selepas waktu persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan, mesyuarat-mesyuarat daerah, PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek. Situasi ini akan menyukarkan guru untuk melakukan persediaan yang mantap terutama jika mereka perlu menyediakan bahan sendiri. Sebagai contoh,  jika guru perlu mendapatkan bahan daripada internet dan untuk memilih bahan yang sesuai kadang-kadang mengambil masa berjam-jam. Penghasilan bahan pengajaran pembelajaran berasaskan kaedah bestari memerlukan masa yang lama kerana penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti supaya bahan tersebut berupaya membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis dan kreatif, berupaya membuat penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu memajukan diri sendiri.
Kemudahan infrastruktur TMK yang terdapat tidak memungkinkan guru-guru menjalankan proses PdP Bahasa Melayu berbantukan komputer dengan sempurna. Hakikatnya, komputer yang dibekalkan di sekolah-sekolah selalunya yang kurang berkualiti dan mungkin model yang telah ketinggalan. Hal ini mungkin disebabkan tender yang diberikan tidak dapat dipenuhi oleh pembekal. Selain itu, perisian yang kurang bermutu dan sesuai dengan pengajaran Bahasa Melayu menjadikan guru-guru sukar menyediakan dan melaksanakan PdP berbantukan komputer. Kuantiti komputer yang dibekalkan juga tidak mencukupi bagi kelas yang mempunyai ramai pelajar. Hal ini akan menyebabkan pelajar berebut-rebut menggunakan komputer dalam kelas dan akan menyebabkan pergaduhan kecil berlaku. Oleh itu, agak sukar bagi guru menjalankan proses PdP berbantukan komputer jika perkara seperti ini masih membelenggu sekolah. 
Penggunaan internet boleh meningkatkan mutu pembelajaran pelajar dan juga menarik minat pelajar untuk mengikuti pembelajaran dengan baik. Namun masalah yang sering timbul ialah kemudahan internet tidak begitu memuaskan dan telah membantutkan masa pembelajaran pelajar. Ketiadaan internet di sekolah akan menghilangkan minat pelajar dalam mengikuti kelas yang menggunakan teknologi maklumat dalam pengajaran. Mereka tidak dapat memberi tumpuan yang baik dan tidak dapat menjangka sesuatu pembelajaran yang akan diajar oleh guru. Perancangan dan persiapan yang dilakukan untuk pengajaran akan terjejas apabila pelajar gagal mengakses maklumat yang terdapat dalam pengajaran guru. Keadaan ini akan menyebabkan guru mencari inisiatif lain bagi meneruskan sesi pengajaran. Apabila perkara ini sering berlaku, akhirnya guru-guru berbalik kepada kaedah pengajaran secara tradisional.
Tambahan lagi, masyarakat luar bandar kurang memberikan sambutan kerana mereka kurang pengetahuan tentang komputer, Intemet dan sebagainya berbanding masyarakat bandar. Selain daripada itu, mereka tiada kemampuan untuk membeli atau memiliki komputer serta melanggan Intemet. Tambahan pula perkara tersebut tiada hubung kait  dengan kehidupan harian mereka. Berbeza dengan masyarakat di bandar yang lebih terdedah dengan komputer dan Internet. Perkara ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada pelajar bandar dan luar bandar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, sudah tentu penerimaan masyarakat terutamanya pelajar-pelajar sekolah akan menjadi titik tolak keberkesanan dan kejayaan sesuatu pengajaran-pemelajaran berbantukan komputer dan Intemet. Sebagai contoh, pelajar-pelajar luar bandar sudah tentu mengalami kesukaran untuk belajar Bahasa Melayu di rumah kerana ketiadaan komputer, Intemet dan faktor sosioekonomi ibu bapa. Oleh itu, sudah tentu segala aktiviti pembelajaran menggunakan TMK di rumah tidak dapat dijalankan dengan jaya atau berkesan.
Seterusnya, proses pengintegrasian teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran memerlukan prasarana yang mencukupi seperti kemudahan makmal komputer, peralatan berkaitan dengan penggunaan teknologi maklumat, serta penyediaan dan penyelenggaraan komputer yang mencukupi dan lancar. Sistem penyelenggaraan bahan teknologi maklumat di sekolah yang tidak cekap menjadi salah satu punca permasalahan pengintegrasiaan ini tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Sehubungan itu juga, peruntukan kewangan yang lambat serta tidak mencukupi untuk proses penyediaan kemudahan teknologi maklumat di sekolah-sekolah tertentu menjadi salah satu punca timbulnya permasalahan dalam proses pengintegrasian.
 Masalah bilik komputer juga sering mengganggu kelancaran penggunaan komputer dalam pengajaran. Terdapat guru bahasa yang tidak dapat menggunakan bilik komputer kerana sering digunakan oleh kumpulan pelajar lain. Pengaruh rakan sejawat tidak mempengaruhi sampel kajian dalam pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer. Minat mengajar menggunakan komputer tidak menurun apabila tidak ramai guru yang berbuat demikian. Kesimpulannya, bidang bahasa juga sedang mengalami zaman penuh cabaran terutama dari segi pandangan umum terhadap kepentingannya. Walaupun demikian, aspek pengajaran perlu diberikan perhatian dengan menekankan penguasaan kemahiran bahasa yang diajarkan. Pengintegrasian teknologi maklumat dalam pengajaran bahasa berupaya meningkatkan lagi keupayaan pelajar dalam menguasai sesuatu bahasa itu dengan lebih baik. Oleh itu, aspek latihan dalam perkhidmatan, penyediaan bahan pembelajaran interaktif, menggalakkan juga penggunaan internet dalam pengajaran serta penyediaan teknologi yang sesuai dengan keperluan semasa perlu diberikan perhatian.
Antara langkah yang dapat diambil bagi mengatasi masalah pembelajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer dalam kalangan guru dan pelajar adalah melalui pemilihan perisian yang bertepatan dengan murid berdasarkan kebolehmampuan guru menggunakannya. Guru-guru Bahasa Melayu perlu memastikan perisian-perisian yang hendak digunakan dalam PdP perlu sesuai dengan tahap pelajar, mencakupi aspek-aspek kemahiran bahasa dan berbahasa, berupaya melatih pelajar berfikir secara kritis dan kreatif di samping mengandungi nilai-nilai murni yang sesuai untuk diterapkan. Kementerian Pendidikan misalnya perlu merancang dan merangka kurikulum yang tersusun dan menyeluruh bagi penggunaan internet di dalam bilik darjah agar pelaksanaannya dapat mendatangkan manfaat kepada pelajar-pelajar. Kurikulum tersebut perlu mengambil kira tahap kebolehan pelajar,lokasi sekolah dan kemampuan sekolah daripada segi kewangan.
Bagi mencapai hasil yang cemerlang dalam aktiviti PdP, guru-guru bahasa khususnya perlu diberi peluang oleh pentadbir sekolah untuk mengikuti kursus-kursus yang berkaitan dengan penggunaan teknologi dalam pendidikan. Kursus-kursus yang berkaitan dengan penggunaan intemet, laman web, dan sebagainya harus didedahkan kepada guru-guru Bahasa Melayu. Guru-guru juga perlu diberi kursus berkaitan dengan bagaimana hendak mengakses komputer,intemet, bahan dalam internet dan sebagainya. Dengan pengetahuan dan sedikit kepakaran yang diterima akan membantu guru-guru Bahasa Melayu mempraktikkan penggunaan teknologi sebagai bahan bantu mengajar ketika mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di dalam kelas. Secara tidak langsung, kursus kemahiran menggunakan teknologi akan menjadikan guru  Bahasa Melayu seorang guru yang berinovasi untuk jangka panjang.
Kursus yang dihadiri oleh seseorang guru walaupun setiap hari untuk memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer tidak bermakna jika prasarana terutamanya kelengkapan makmal komputer tidak dipenuhi. Untuk menangani masalah ini, kerajaan melalui Kementerian Pendidikan perlu memperuntukkan wang yang besar. Dengan cara ini mudah bagi Kementerian Pelajaran menyalur dan menyediakan makmal dan perkakasan ke sekolah-sekolah, terutamanya sekolah-sekolah yang dinaikkan taraf sebagai Sekolah Bestari dan sekolah-sekolah luar bandar. Daripada segi kualiti perkakasan yang dibekalkan juga perlu diberi perhatian oleh pihak Kementerian bagi memastikan setiap perkakasan yang dibekalkan ke sekolah-sekolah benar-benar berkualiti dan boleh digunakan. Dengan kata lain, guru-guru Bahasa Melayu yang ngin mengajar menggunakan komputer, Internet, laman web dalam PdP akan berjaya dan berkesan sekiranya bahan-bahan yang disediakan berkualiti dan dapat meningkatkan aktiviti  PdP di dalam bilik darjah. Pemantauan yang kerap dan respon yang cepat haruslah diambil oleh pihak atasan agar masalah bekalan kelengkapan komputer dan masalah komputer rosak yang tidak dibaiki tidak terus terjadi.
Pentadbiran sekolah, terutamanya Pengetua dan Guru Besar mempunyai bidang kuasa yang luas dan mutlak jika mahukan TMK dijadikan pemangkin dalam proses PdP di dalam bilik darjah. Pengetua dan Guru Besar boleh mengarahkan guru Bahasa Melayu misalnya menggunakan perisian PdP Bahasa Melayu sekurang-kurangnya sebulan sekali ketika mengajar. Proses ini boleh dilaksanakan dengan jayanya sekiranya Pengetua dan Guru Besar bertegas dalam hal ini dengan syarat semua prasarana PdP berbantukan komputer sudah lengkap. Apabila arahan diwajibkan menggunakan TMK dalam PdP, maka sudah tentu guru-guru Bahasa Melayu akan berusaha untuk menggunakan pelbagai perisian pengajaran Bahasa Melayu yang ada di pasaran hari ini sebagai sebahagian daripada bahan bantu pengajaran mereka. Dengan cara ini, usaha untuk mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa TMK dalam PdP akan berjalan dengan baik dan berkesan.
Pihak pentadbiran sekolah juga dapat memantapkan integrasi ICT dalam proses PdP sekolah dengan  menggunakan pelbagai perkhidmatan luar seperti pihak swasta, kerajaan, badan akademik, komersial serta komuniti setempat. Pusat Sumber Pendidikan Negeri merupakan sumber rujukan yang paling relevan untuk mendapat khidmat nasihat mengenai teknik dan kaedah PdP menggunakan ICT. Teknik perkongsian pintar antara sekolah dan sektor swasta boleh digunakan sebagai strategi untuk meningkatkan kemahiran ICT guru dan semua warga sekolah. Sekolah harus menggunakan peluang yang ada dalam komuniti setempat dari segi mendapatkan sumbangan dalam bentuk tenaga pakar untuk membantu guru-guru dalam menjadikan penggunaan ICT dalam PdP bahasa Melayu secara berkesan.

Kesimpulannya, ledakan arus Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) pada masa kini tidak harus dipandang enteng oleh para guru, bahkan mereka hendaklah mengaplikasikannya dalam pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam subjek Bahasa Melayu agar subjek ini bertambah menarik, berkesan dan sesuai dengan peredaran perkembangan pendidikan pada masa kini. Segala permasalahan yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan PdP Bahasa Melayu menggunakan TMK ini janganlah dijadikan alasan oleh para untuk berpatah balik menggunakan kaedah tradisional walhal perlulah dijadikan pemangkin untuk para guru terus berusaha mencari jalan penyelesaian dalam mendidik anak bangsa. Semua pihak, terutamanya pihak pentadbiran sekolah dan pihak kerajaan khususnya pihak Kementerian Pelajaran Malaysia haruslah cakna dan responsif terhadap masalah yang dihadapi oleh pihak sekolah dan guru dalam menggunakan kaedah ini dalam pengajaran mereka. Semua pihak haruslah berganding bahu serta menggembleng tenaga untuk memartabatkan sistem pendidikan negara.

2 comments:

  1. hang bt blog x habaq kt cek na

    ReplyDelete
  2. Casino Night | Jackson, MS 39530 - JM Hub
    Casino Night offers live entertainment that 동해 출장마사지 is a fun and 영주 출장샵 easy way 하남 출장마사지 to indulge 안동 출장마사지 in gaming, dining, 전라북도 출장샵 and the relaxation of an outdoor pool.

    ReplyDelete